Løypa

I Skjebergrittet skal du gjennom en utfordrende og morsom runde: litt grus, litt traktorvei og mye sti. Stikkord er fart og flyt! Rittet tilbyr flere distanser/runder - fra 14km til ca 58km for de som velger 4 runder.

13/14-åringene følger hovedtraseen minus en liten sløyfe.

Rittet starter med 2.5 km rask grus. Mot slutten av partiet går vi inn i rittets eneste skikkelige bakke. I 2015 åpnet vi et nytt stiparti for å bryte opp denne bakken, og få bedre spredning i feltet. Dette partiet består av singletrack som kan kjøres i høyt tempo.

Videre en kort og slak klatring på grus før vi er inne på stien. Den begynner som singletrack, og tar med seg litt traktorvei nedover et raskt parti før vi får en kort kneik på sti og sva og inn på ny singletrack. Denne kneiken er det eneste stedet du trenger et relativt lett gir. Oppover og bortover på sti før vi får en lengre, småteknisk nedkjøring på sti. De raskeste får godt med luft under hjula på noen av de naturlige hoppene her, men pass på, nederst i bakken er det et par spennende svinger før farten igjen øker!

Du kjører mer sti og traktorvei før vi knekker inn i skogen igjen - gjennom høgstfeltet på småteknisk sti med en del røtter og dumper. Etterhvert passerer du idylliske Tulletjern på fine flytstier. I disse partiene er det godt å ha fulldemper for å holde farta oppe over røttene.

Fly langs et raskt parti på traktorvei før du knekker inn på et herlig, småkupert stiparti som munner ut i den langste nedkjøringen ("Syverstad Downhill" på Strava). Dette er en drøy kilometer med slakt nedover på fin sti, kun avbrutt av et småsteinete parti midtveis. Her er farten svært høy! Stien blir gradvis bredere før den igjen knekker inn i skogen, og blir litt mer teknisk. Gjennom en liten rock garden kan du velge Chicken run til venstre. Mer flytsti følger, avbrutt av korte partier bred sti/traktorvei før du ved 12km knekker inn på det avsluttende stipartiet. Her er det lek på rask og småkupert singletrack, med mulighet til å atter få luft under dekkene, og nyte de smådoserte svingene.

Ute av stien er du ute på hyperrask grusvei nedover og bortover til runding og drikke- og matstasjon ved "Stabburet".

På din siste runde vil du bli vinket i retning Høk og mål, som er en asfaltsprint på noen hundre meter, nedover og bortover.

Én runde er ca 14.5 km/210 høydemeter.

Under gode forhold bruker de beste ca 35-40 minutter på én runde.

Se segment for runden på Strava ›

Kart til startområde/parkering ›

GPS-kart over løypa på Garmin Connect ›

Segment for runden på Strava ›

Skal du ta bilder?

Skal du ha de mest spektakulære bildene bør du bevege deg litt til skogs.

- Tulletjern gir et flott bakteppe. Her passerer rytterne langs vannkanten på sti.

- Utforkjøringen fra Syverstad har mange muligheter for bilder med action. Pass på at du finner et sted du ikke kan bli torpedert, her passerer de raskeste med over 40 km/t på stedvis smal sti.

- Det siste stipartiet før grusen har mange spennende svinger og små dropp/hopp.

- Ca halvvegs i runden er det en teknisk nedkjøring på sti. I bunnen av denne er det noen naturlige hopp, og et par utfordrende svinger. Her kan du ta skikkelige blinkskudd.